torsdag 10 januari 2013

En underbar dag

Annandag jul är årets stora mysdag för mig och förra året var inget undantag. Jag läste och myste större delen av dagen. Jag hade nämligen i julklapp fått ett helt paket med steampunkromaner. Underbart! Så det var äntligen dags att läsa del 3 i Parasollprotektoratserien, Blameless av Gail Carriger, vilket gjorde att jag läste och myste hela dagen. Eftersom böckerna om Alexandra Tarbotti och hennes omkrets nu slutar med cliffhangers så började jag även på del 4 Heartless som jag nu läst ut och nu väntar jag lite med att läsa den femte och sista boken. Vill suga på denna karamell länge och känner att den kan vara bra att ha när man verkligen behöver läsa något man vet att man gillar.

Något annat som jag gillar att läsa nu är svensk urban fantasy, nämligen Nene Ormes serie om de Sära i Malmö. Böckerna handlar om Udda som har problem med att hon drömmer så otäcka drömmar. Drömmar som är på väg att förstöra hennes liv. Hennes bästa vän Daniel har en teori om att hennes drömmar kan vara sanna och beger sig en dag ut för att bevisa det för henne. Det är då de riktiga problemen börjar och Udda måste lära sig förstå sina drömmar och vad de betyder för att rädda sin vän. Hon lär sig också att det finns en helt annan värld i Malmö och som hon egentligen tillhör.
En farlig värld...Läs mer om böckerna och författarinnan här.

Jag ska också nämna här på bloggen att det är nytt år och att jag satt upp ett nytt läsmål för mig själv. Under 2013 ska jag läsa 90 stycken böcker. Jag var vid dess höjder och snuddade förra året och det känns också viktigt för mig att utmana mig själv så därför sätter jag 90 2013 och hoppas på 100 stycken 2014.

Önska mig lycka till och ge bra lästips om ni har några!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar