tisdag 19 februari 2013

Booked

Så har jag testat Booked, en tjänst där man får testa böcker och omnämna dem i minst två varianter av sociala medier. Jag har missat många böcker, men nu fick jag äntligen tag i Hembygd - Någonstans i Sverige.

Först blev jag lite besviken, omslaget ser mycket tråkigt ut, alldeles för rejält för min smak. Kartongkänsla är inget för mig. Men innehållet där har vi en helt annan fråga. Själv är jag från ett litet samhälle och har även valt att flytta tillbaka som vuxen. Känner mig hemma i min hembygd, även om den är långt ifrån perfekt. Men det är just det som boken visar och får läsaren att tänka på är vad är egentligen hembygden och vad betyder den för dig? Viktiga frågor för det är först när vi vet vad vi tycker som vi kan förändra det vi inte gillar.

Dessutom märker man hur lika alla är i Svrige trots att vi är så olika. Ungdomars situation ser ungefär likadan ut överallt, men ändå är det så olika. En mycket bra bok och jag kommer skaffa den till mitt skolbibliotek.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar