söndag 26 januari 2014

Divergent-trilogin med spoilers!

Så läste jag då ut Divergent-trilogin. Har haft samtal med flera i veckan om den som sagt att de antingen inte tycker om slutet eller att de gärna vill diskutera det. Så jag insåg att slutet kommer inte vara det som jag hade hoppats på. Men även om jag hoppats på ett annat slut tyckte jag fortfarande att det var helt ok. Men så var jag tveksam till ganska stor del av den tredje boken. Jag hade nog kunnat sluta efter andra boken, men samtidigt var det extremt spännande hela tiden och jag gillade verkligen Tris och Four. Det fanns många bra karaktärer tyckte jag och trots att många försvann (och återuppstod) under historiens gång så kom det nya lika intressanta och detta gjorde att storyn gick framåt.

För er som inte läst handlar Divergent trilogin om ett framtid Chicago där människor lever i fraktioner indelade efter sätt att vara/ personligheter. Vi 16 år ålder görs ett test på alla och dagen efter får de välja sin fraktion. Det är väldigt ovanligt att välja någon annan än den man är född i. Beatrice (Tris)tillhör egentligen Abnegation, men hennes test ger inget klart val och hon väljer de orädda Dauntless. Ett mycket ovanligt val som ändrar inte bara hennes och hennes familj värld, utan även hela den värld som de känner till...

Mitt tips är LÄS DEN! Gillar du dystopier typ Hungerspelen är detta ett måste.

Men nu är historien avslutad för mig, fast man har ju alltid filmen att se fram emot:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar