måndag 27 augusti 2012

Många böcker väntar på att bli lästa.

Det finns så många bra böcker i världen och jag sliter som ett djur att hinna läsa så många som möjligt. I helgen som gick läste jag ut Döda talar inte av Ann Cleeves, en Vera Stanhope-deckare. Jag gillar både Cleeves och hennes Vera starkt. Slutet var precis så överraskande som jag hoppats och jag hade svårt att sluta läsa så gårdagens lata dag var perfekt. I denna bok var det faktiskt Vera själv som hittade offret, en kvinna strypt i en bastu och sedan börjar det spännande arbetet med att ta reda på vem hon är och vilket motivet för mordet är. Historien blev om möjligt ännu mer nervpirrande efter offer nummer två hittas, vilket för mig var helt absurt att det offret skulle ha något med mordhistorien att göra. En klassiskt brittisk deckare med många intressanta karaktärer, framför allt huvudpersonen Vera, som är allt annat än klassisk.

Men så fort denna bok var utläst kom ett glatt sms att jag har en ny bok att hämta. Jag som redan har en massa böcker att läsa, men hoppas hinna en hel del på semestern som jag snart ska på. det finns ju som sagt så många bra böcker att läsa. Därför måste jag lära mig göra svåra val och välja bort de som inte ger mig någonting. Men jag känner inför böcker som jag gör med människor, jag tror det finns något gott i alla.

2 kommentarer: