onsdag 22 augusti 2012

Starkare

Så har jag läst ytterligare två böcker som berikat mitt liv, jag har läst Springfloden av Cilla & Rolf Börjlind som var just lika spännande, om inte mer än deras TV-serier och filmer de skrivit (se länkar ovan). Boken börjar med att man få en inblick i själva brottet, en kvinna grävs ner på en strand och dränks av springfloden som kommer. Många år senare är fallet fortfarande olöst och delas ut som uppgift på polishögskolan där Olivia Rönning börjar titta på det. Främst för att hennes pappa var inblandad i fallet, men snart för att hon börjar upptäcka saker som leder henne längre än vad utredarna gjorde, och otäckt och spännande blir snabbt och det håller hela vägen och en extra knorr på slutet, sådant gillar jag skarpt. Så ni som gillar svenska deckare, läs, läs och läs. Vad jag har förstått så kommer det flera i samma serie och de kommer jag garanterat att läsa.




Sedan har jag även läst Liv Strömquists Einsteins fru och som vanligt öppnades mina ögon och mitt sinne, och jag märker att Liv gör mig starkare, som kvinna och som person och framför allt som båda på en gång. Einsteins fru borde alla läsa. Jag brukar annars vara emot obligatorisk läsning i form av kanon men denna skulle jag vilja att alla läste, skulle jag bli diktator skulle jag beordra det. Tyvärr skulle nog inte Liv tycka om mig om jag blev diktator och eftersom hon nu är på god väg att bli en liten husgud så får jag ge upp om diktatorskapet.

Men att läsa om alla dessa kvinnor/fruar som varit gifta med stora män och se hur illa världen behandlat kvinnor och vilka förlegade idéer vi egentligen lever efter. Jag blev så inspirerad och vill sprida denna inspiration vidare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar