onsdag 15 augusti 2012

Sommarläsning och bokklubbsmöte nr 12

Trots jag legat lågt med bloggande har jag läst en del under sommaren, dock inte som jag önskat men så blir det ju aldrig. Jag brukar vilja ha min perfekta sommardag som en dag med mycket läsning i solstolen och några dopp i poolen, men så många soldagar har det inte varit i sommar, men några dagar med solläsning har jag hunnit med. Den bästa sommarläsdagen var den då jag hann läsa ut 4 böcker, trevligt och bra var de allihop också. Den bästa var Var är Alaska? av John Green som handlar om Miles som beslutat att skapa sig ett nytt liv på en internatskola i Alabama, USA. Där träffar Miles Alaska och blir kär för första gången i sitt liv, men Alaska har en pojkvän och håller därför deras förhållande på kompisnivå. Livet på internatet blir ett lyft för Miles som för första gången i sitt liv har vänner och blir en del av ett gäng, genom allt detta känns livet helt ok tills den dag då Alaska försvinner ur hans liv för evigt. Alla som känt sorg någon gång kan nog nicka igenkännande på de tankar som far igenom Miles huvud när han försöker klara sig igenom sorgen och saknaden. Mycket gripande berättelse och jag ser även mycket fram emot att läsa den mycket omskrivna The fault in our stars av samme författare.

Bokcirkeln har även haft ett första möte där vi diskuterade Julia av Anne Fortier, som jag både gillade och inte gillade, men dessa kluvna känslor var bra för diskussionen om boken faktiskt och det verkade som om vi tyckte ungefär samma allihop. Skoj var det också, jag älskar ju att prata böcker så varför inte en kväll i bokpratandets anda.

Jag har även hunnit med ett bokklubbsmöte och vi hade läst En liten smula underbar av Dawn French och Just Kids av Patti Smith (som jag fortfarande håller på och läser) och för en gångs skull tyckte jag vi pratade mycket om böckerna, vilket var trevligt. men så höll just detta bokklubbsmöte på ganska sent på kvällen också. Till nästa gång har vi tre böcker att välja på, två skönlitterära och en fackbok och jag hoppas läsa minst två. Den som jag ska satsa mest på är Delhis vackraste händer av Mikael Bergstrand.

I söndags hade jag en riktig läsupplevelse då jag läste Jonas Gardells nya roman: Torka aldrig tårar utan handskar del 1; Kärleken och denna rekommenderar jag skarpt. Vilken bok! Hur man lider med det öde man tidigt visste vissa karaktärer skulle få, och samtidigt finns det hela tiden en underbar värme i boken som håller läsaren fast och jag överdriver inte när jag säger att detta var en av årets läsupplevelser. Detta är den första delen av tre och nästa del kommer ut i vår och den tredje nästa höst. Att man aldrig lär sig vänta tills hela serier är utgivna... jag har inte läst så mycket av Jonas förut men nu känner jag att det är något jag måste ta igen. Jag älskar ju honom på twitter och tycker han är den bästa twittraren av alla jag följer. Dessutom dyker han (och Mark) upp på bokmässan och jag hoppas kunna se honom där. Roligt dessutom att Götene var omnämnt i boken.
Trots att jag var förvarnad blev jag ändå lite chockad.

I övrigt läser jag inför nästa bokcirkelträff; Aphuset av Sara Gruen och andra bra böcker jag snubblar över varje dag här på biblioteket. dessutom tröskar jag fortfarande med 50 shades of Grey och blir så trött på allt detta läppbitande...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar