onsdag 10 september 2014

Sommarens läsning

The SilkwormBlev inte så mycket med som jag hade hoppats. Men läsupplevelser som jag kommer ihåg är bland annat Robert Galbraiths The Silkworm (som är J. K. Rowlings deckarpseudonym). Jag tycker att hennes deckare är väldigt bra. Kanske inte samma läsupplevelse som Harry Potter-böckerna var, men just sådana läsupplevelser kommer sällan. The Silkworm var en fortsättning på The Cuckoo´s Calling som kom förra våren och som sålde slut när en advokat läckte vem som den verkliga författaren var. Båda deckarna är riktigt bra, med ett underbart språk. Många svåra långa ord som man måste slå upp. Sådana böcker tar tid att läsa men brukar vara totalt värt det i slutändan och dessa är inga undantag. Cormoran Strike och hans assistent Robin fortsätter sitt samarbete och löser här ett fall med en försvunnen författare. Läs den!

Rivers of LondonEn annan läsupplevelse som hänger kvar sedan sommaren är min Turkietresa, där jag för en gångs skull fick användning för alla de böcker jag alltid packar ner på resor. Jag blev nämligen dunderförkyld och fick stanna inomhus två dagar. Då kunde jag i alla fall läsa och det gjorde jag. Jag läste The Rivers of London av Ben Aaronovitch, väldigt härlig fantasy/deckare/londonbeskrivning. Jag kommer garanterat läsa fortsättningarna också.

Jag läste i lobbybaren i Turkiet även Chuck Hogans och Guillermo Del Toros Släktet. Först delen i trilogin om Släktet, en vampyr-dystopihistoria om hur vampyrer försöker ta över jorden. J
g är sugen på att läsa de två andra böckerna, men jag kommer välja andra böcker innan känner jag.

På resorna till och från Turkiet läste jag även där bra böcker. Som den fjärde delen om Louise Pennys deckare Gamache. Denna version hette The Murder Stone, men finns även under namnet A Rule Against Murder. Lika fantastiskt bra mysdeckare som de innan. Tänk Morden i Midsumer fast i Kanada. Att den beskrev en glödhet sommar gjorde bara igenkänningsfaktorn högre.

Detta var några bitar ur min lässommar, det kan hända att jag återkommer med fler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar