torsdag 10 november 2011

Dessa deppiga tonåringar...

Detta kommer bli ett ganska otrevligt inlägg för nu kommer jag låta som en mycket okänslig person. I förrförra inlägget skrev jag att jag var lite trött på deppiga tonåringar och nu är jag ändå mer trött. Så jag slutar läsa Antiloper som är en mycket fin bok med vackert språk, men just nu orkar jag inte. Jag vet att det är viktiga böcker för vi i Sverige mår mycket dåligt, självmord är en av våra vanligaste dödsorsaker så jag förstår att böckerna behövs för de som hanterar sin ångest med att läsa om mer ångest. Jag vet att dessa människor finns men själv hanterar jag ångest med att läsa glad och helst overkliga böcker som tar mig ifrån den dystra verkligheten. Jag är alldeles för lättpåverkad och går in och följer med i böckers stämning lite för mycket ibland, vilket inte är helt lyckat, som när jag läste och blev rädd med Chris i Robinsons Before the poison.

Inte för jag är så deppig själv just nu men jag orkar bara inte läsa om mer elände. Så nu blir det till att byta ut min "ska-läsa-hög" mot något gladare och kärleksfullt. Eller böcker om starka unga tjejer och killar som kämpar mot diktatorer, drakar, zombies eller/och bovar.

Här kommer en lista på författare jag tar till när jag vill fly verkligheten:
Husgudinnan Janet Evanovich

Janet Evanovich
David Eddings (Belgarion-serien)
Charlaine Harris
Amanda Quick (pseud. för Jayne Ann Krentz)
Jayne Castle (psued för Jayne Ann Krentz)
J. K. Rowling
Stephenie Meyer
Meg Cabot
Sarah Dessen
Maria Lang
Eva Ibbotson
Agatha Christie

bland många andra som jag inte kan komma på här på rak arm.Jag kanske återkommer till listan framöver, den är viktig för mig och mitt läsande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar