tisdag 8 november 2011

Joey (eller War Horse) av MIchael Morpurgo

När jag var yngre var jag ingen hästtjej men jag läste gärna hästböcker och djurböcker. En av mina favoriter hette Joey av Michael Morpurgo och handlade om en häst som hette just Joey och som egentligen hörde till en pojke som hette Albert men som blev såld att användas till att bland annat dra kanoner i Första Världskriget. En mycket gripande berättelse som påverkade mig mycket då och som fortsatt påverka mig genom livet.

Därför är jag mycket glad att berättelsen nu både blivit en framgångsrik teater på Broadway bland annat och nu även kommer som film, båda med titeln War horse.

   

Men som vanligt blir jag också lite fundersam, för just detta läsminnet är värdefullt för mig och jag hoppas inte jag förstör det genom att se en film som inte alls följer Joey och Albert på samma sätt som jag gjorde då. Men jag får väl lita på Steven Spielberg, antar jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar