fredag 23 mars 2012

Bokpratsdubbel

Igår höll jag två bokprat för en år 5 och en år 6. För femmorna pratade jag om följande böcker:
  • Hitlers dotter av Jackie French
  • Den hemliga trappan av William Corlett
  • Allie Finkles regler för tjejer: Flytten av Meg Cabot
  • Förortsungar av Tomas Blom
  • Det finns inga skridskor i öknen av Mats Berggren 



Alla dessa böcker som jag skarpt gillar, fast som vanligt blev Hitlers dotter en klar favorit för de som jag bokpratade för. Andra världskriget kittlar alltid tanken verkar det som och tanken på att Hitler hade en dotter är något att fundera på. Men jag gillar boken för att barnen i boken funderar på det otäcka i att allt kan hända igen, och faktiskt sker idag.
För sexorna bokpratade jag om följande böcker:
  • Pojken i randig pyjamas av John Boyne
  • Jag saknar dig, jag saknar dig av Peter Pohl
  • Kensukes rike av Michael Morpurgo
  • Ett hål om dagen av Louis Sachar
  • Sverige - Finland : en kärlekshistoria av Charlotta Cederlöf
Även här blev andra världskriget-historien Pojken i randig pyjamas en hit, men till min glädje även Ett hål om dagen och Jag saknar dig, jag saknar dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar