torsdag 8 mars 2012

Otäck labyrint

Jag har läst ut James Dashners The Maze Runner för några dagar sedan och den var ruggigt bra, en dystopi precis som mycket av det andra som jag läser nu men egentligen vet man inte det under läsningen även om det är känslan man har hela tiden.

Thomas vaknar upp i ett mörkt rum och det första han slås av är att han inte kommer ihåg något om sitt liv, det enda han vet är att han heter Thomas. Plötsligt börjar rummet röra på sig och det blir uppenbart för honom att han är i en hiss som går uppåt. Den går länge uppåt, men till sist stannar den och en lucka öppnas och vad han ser utanför hissen är ett gäng unga killar som tittar på honom. Frustrerande nog får han inga svar på sina frågor som han ställer för pojkarna kallar honom Greenbean och Newbie och säger att han kommer få veta allt i sinom tid. Efterhand får han i alla fall vet att de befinner sig i en glänta mitt i en labyrint som de försöker komma underfund med samtidigt som de har skapat sig ett fungerande liv där. Thomas ankomst sätter dock fart på deras utveckling och snart står de inför valet mellan liv och död.

Som sagt ruggigt spännande hela vägen och just nu står jag i kö på bok nummer två The Scorch Trials, för slutet på boken förklarade en del men inte allt, dessutom fanns början på bok två med och jag läste lite som gjorde att jag kände att jag MÅSTE veta hur det går...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar