måndag 27 februari 2012

Gillade skarpt

För ungdomar

Nu har jag läst ut en bok som jag hållit på med ett tag, men det var först denna helgen som jag satsade på läsningen och när jag väl gjort det stornjöt jag, vilken bra bok! 

Kristin Cashores Tankeläsaren del 1 i trilogin eller serien De Utvalda. En fantasybok som verkligen var bra och som hade en hjältinna som man direkt fattade tycke för. Kasta är en särling, en människa med speciella krafter och hennes speciella kraft är dödandets gåva, även om teorierna om detta utvecklas senare i berättelsen. Därför används hon av Kung Randa som hans personliga lönnmördare och torped, tills en dag hon träffa Prins Po och märker att han också är en särling. Särlinger märks på deras ögon, de har alltid två olika färger på sina ögon. Po och Kasta börjar som vänner men efter tiden och de äventyr det upplever tillsammans blir de kära. Men deras värld hotas av onda makter som de beslutar sig för att kämpa mot och det blir riktigt spännande och den sista delen av boken kunde jag bara inte lägga ner så igår kväll kom jag senare i säng än beräknat. 

Vuxenutgåva
Ni som gillar fantasy har här något att se fram emot och trots att jag inte skulle göra det har jag nu börjat på en ny serie utan att alla delarna finns ute att läsa. Men jag är inte säker så jag ska forska om serien/trilogin och författarinnan ordentligt nu. 

Det är fler vuxna än jag som fattat tycke för boken, det märker ni på de två omslagen, varav ett är för barn/unga och det andra en vuxenutgåva. Jag tror inte att det är någon större skillnad på innehållet, utan bara att vuxna inte kan med att läsa en bok som ser barnslig ut, precis som med Harry Potter-böckerna. Löjligt om ni frågar mig.

Men nu ska jag forska vidare om Kristin Cashore och hennes böcker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar