fredag 24 februari 2012

Nej, inget positivt med en förkylning

För den förkylningen som jag just nu återhämtar mig från var inte från denna världen, har inte varit så snuvig sedan jag blev vuxen. Så jag kunde inte läsa så mycket som jag hoppats, läste faktiskt bara en bok; Erebos av Ursula Poznanski. Det var en ungdomsbok som handlade om ett "vanligt" TV-spel, trots att TV-spelet sedan inte var så vanligt alls. istället vara spelet ytterst interaktivt och hade till och med AI (artificiell intelligens  ) och som på ett otäckt invecklat sätt fick en massa skolungdomar att smyga omkring och utföra ärenden i den verkliga världen.

Boken handlar om Nick som går på en skola i London och som ser sina kamrater förändras och plötsligt bli tysta, och tillbakadragna, samtidigt som han ser ett platt paket byta händer och trots sina frågor får han inga svar. Tills en dag då det är hans tur att få paketet som innehåller en DVD-skiva med ett dataspel på. Han rusar hem och börjar spela, i början av spelet blir han varnad att spela spelet, men nyfikenheten vinner och han sätter igång. Spelet är ett RPG-spel, typ WoW och han fastnar och sitter hela helgen med spelet, helt uppslukad. Spelet är svårt och ibland är Nick nära att dö, men för att överleva får han uppdrag att utföra, i verkligheten. I början är det vanliga små ärenden som han inte förstå men den dagen han får i uppdrag att förgifta hans lärares termos, känns spelet obehagligt nära hans liv. När han vägrar utföra uppdraget blir han utkastad ur spelet och vägras börja spela igen. Erebos får man bara en chans till och det visste han.

Men det finns klasskompisar som sett hur illa det blir och som vägrat ta emot spelet och som nu jobbar för att avslöja hela spelet och som hoppas visa hur farligt spelet egentligen är...

Sanningen om spelet visar sig vara värre än vad jag ens misstänkte...

Detta är en mycket spännande bok som höll mig, läsaren, helt fången större delen av en dag. Den var lättläst och historien gjorde att man hela tiden ville fortsätta läsa, trots att en hel del av berättelsen utspelade sig i spelet. Jag har inte spelat några liknande spel själv, för att jag har inte tid för något sådant i mitt liv men att läsa om det var intressant och författaren hade verkligen lyckats få in läsaren med Nick i spelet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar