torsdag 2 februari 2012

Romantik, spänning och lite övernaturligt!

Jag hann faktiskt med en bok till sista dagen på januari, så min totala läslista för januari blev hela nio böcker och jag känner att jag är på väg mot mitt årsmål med stora steg. Månadens sista bok blev In too Deep av Jayne Ann Krentz, romantisk bok med ett mysterium, mycket kärlek och sex och även till viss del övernaturliga inslag. Jag gillar hennes böcker och just nu skriver hon om The Arcane Society, en grupp där folk har har övernaturliga krafter är medlemmar och om maktkampen inom denna grupp. Författarinnan som har tre peudonymer, Jayne Ann Krentz för nutidsromaner, Amanda Quick för hennes 1800-talsromaner och till sist Jayne Castle och skriver långt in i framtiden på en annan planet där människorna nu har hamnat. Jag är en stor fantast av alla tre pseudonymerna och nu har hon börjat skriva trilogier inom Arcane Society-serien, med en bokdel från varje tid hon skriver för. Härlig läsning, tycker jag. Men tänk på att detta är väldigt personligt, för dessa böcker och denna genre räknas nog inte till något av världens mer klassiska, snarare tvärtom. Detta är böcker som inte räknas som romaner utan står på Romance-delen i bokhandeln.

In too Deep är den första i en ny trilogi så nu väntar jag spänt på del två och tre, temat för dessa är att en massa uppfinningar gjorda på 1800-talet och som har mäktiga och ganska läskiga krafter. Speciellt en spegel, tror jag kommer spela en stor roll i de kommande två delarna i The Looking Glass Trilogy. Själva historien kanske inte tillför så mycket nytt, man och kvinna möts och tycke uppstår. Någon ond människa lurar i skuggorna och försöker döda kvinnan eller mannen, men genom kärlek och fantastiska krafter lyckas mannen och kvinnan vinna kampen (oj, nu berättade jag visst det överraskande slutet, oops). Men trots detta gillar jag att läsa dessa böcker. Jag tränar läshastigheten om inte annat, i alla fall och som jag sagt förut så är detta må-bra-böcker för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar