fredag 17 februari 2012

Kanske en förkylning kan vara något positivt?

För då kanske jag kan sätta mig i soffan och läsa lite. Jag försöker verkligen så livet från den ljusa sidan och eftersom en dum förkylning gör att jag förmodligen måste ställa in mina sociala planer i helgen, kanske detta kan var guldkanten, att få lite extra lästid. (Men sista ordet är inte sagt än och honungsvatten och halstabletter hjälper faktiskt OK, än så länge.)

Men jag har ju så bra böcker att läsa hemma i hyllan och är lässugen, så om det blir en helg i soffan blir det läsning för hela slanten hoppas jag, fick nämligen med mig hem från bibblan igår: City of Bones av Cassandra Clare, första delen i en YA-serie som jag hört mycket gott om. Jag hoppas verkligen hinna börja i den samt läsa ut de andra som jag hållt på och läst hur länge som helst.

Igår läste jag annars ut ungdomsboken Pojken som sprang bort av John Boyne, som var en mycket vacker och fin bok, men som tyvärr jag inte tror någon ungdom kommer läsa direkt. John Boynes stora genombrott kom ju med hans Pojken i randig pyjamas som är en storsäljare och som många ungdomar läser, men den handlar om andra världskriget och koncentrationsläger, ett alltid så populärt ämne att läsa om. Men Pojken som sprang bort är en vacker saga om sorg och hur det är att bli tvungen att lämna sin barndom och sättet den är skriven lockar nog tyvärr inga ungdomar som jag känner. Som vuxen tyckte jag dock att den var vackert berättad och mysig att läsa, när jag väl kommit in i berättelsen, det vill säga. Dessutom finns i slutet en intressant knorr på boken om vem det är pojken möter på sin färd.

För bokens historia handlar om Noah Barleywater som en dag rymmer hemifrån och som vi får följa på hans färd, han hittar en leksaksaffär som är väldigt speciell och gubben som gör leksakerna är också en mycket intressant figur och det han berättar för Noah gör att världen förändras och Noah börja ifrågasätta sin rymning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar