tisdag 31 januari 2012

Återigen underbart

Jag har haft en riktigt bra läshelg och tillbringade fredagskvällen med att läsa ut rysaren Barnflickan av Hanna von Corswant. Den lovade mycket genom en spännande inledning och bra språk, men sedan kändes det inte riktigt som om den höll hela vägen och jag listade ut slutet och det är något som jag inte gillar att kunna göra. Miljön kändes dock väldigt levande och jag fick ett bra grepp om bokens karaktärer i början, dock kändes de lite senare i boken som spegelbilder av de förut tydligare karaktärerna. Dessutom kände jag att fast många av frågorna fick svar var det ändå några punkter som jag missade i boken, fast det kanske berodde på mig och min snabbläsning som jag tar till när jag börjar tappa intresset för en historia. Den påminde också lite för mycket om historier jag förut läst och sett, och blev därför alldeles för förutsägbar.

I söndags hade jag egentligen en massa andra saker att göra men var alldeles för sugen på att läsa om del 2 i Hungerspelstrilogin Catching Fire av Suzanne Collins, detta sug ledde till att jag läste både den och när den var slut fortsatte jag med del 3 Mockingjay och dagen blev till en enda långa underbar läsdag. Dessa böcker är helt fantastiska tycker jag och hoppas verkligen att filmen som kommer den 23 mars (NB två dagar efter min födelsedag) håller måttet. Om någon tycker att jag är en konstig person som läste hela dagen, så är det vanligaste responsen på dessa böcker att man inte kan sluta läsa dem. Även kända författare som Stephen King och Stephenie Meyer höjer böckerna till skyarna och har även de haft problem att lägga ifrån sig dem. Så har man det problemet är man i fint sällskap.


Dessutom har det kommit en linje med nagellack bara för Hungerspelstrilogin, finns att beställa från USA.

Läs dessa böcker och se även filmen som jag hoppas är bra. Trailern ger i alla fall mycket bra vibbar.

På bästa bio Göta Lejon kommer även en annan bok som blivit film och som jag gillade, nämligen War Horse. Men eftersom jag vet att jag kommer lipa filmen rakt igenom blir det nog att vänta på DVD-släppet för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar