tisdag 3 januari 2012

En dag av David Nicholls

Nu har jag äntligen läst ut boken En dag skriven av David Nicholls. En bok som många har höjt till skyarna och som även blivit filmatiserad. Jag kunde mig också varit med på det tåget, men på något sätt har boken varit motsträvig mot mig och inte gett mig den mysiga härliga känslan den kunde gett. En av orsakerna är att dels läste jag dem i mycket små intervaller, samt att boken faktiskt är skriven i intervaller. Jag tror att alla dessa avbrott i historien gjorde att jag inte riktigt kände mig hemma i boken. Sedan visste jag hur den skulle sluta också, en arbetskamrat försade sig och sådant avskyr jag. Trots att slutet gjorde en stor del av boken och känslan av boken, var det inte roligt att veta slutet, eller en del av slutet i alla fall.

Historien i boken var en vacker kärlekshistoria med bra bild av de år som beskrivs. Dexter och Emma tillbringar en natt och en dag tillsammans i början av deras vuxna liv och sedan fler vi följa deras liv genom att blicka in vad de gör denna samma dag år efter år.
Men boken var en mycket bra bok och jag hoppas att många läser den och jag tror mig jag ska ta med den till bokklubben nästa gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar