söndag 22 januari 2012

Jag sätter fart och bokklubbsmöte nr 8

Jag kan ju inte låta läsningen gå segt när jag satt upp ett mål för året och nu har jag ju läst några fler böcker än sist. Jag har lyckats läsa ut några segingar som var bra, först läste jag ut den gripande historien om Hà, en liten flicka från Vietnam som flyr undan kriget med sin familj och hamnar i Alabama, USA och hur hon upplever det nya landet, kulturen och skolan. Vackert skrivet i versform som jag redan har nämnt. Jag hoppas att boken Inside Out and Back Again snart blir översatt så fler kan njuta av språket men samtidigt förfasas över vilka hemskheter det finns i världen.

Igelkottens elegans var en bok som jag först riktigt blev riktigt förtjust i, men först på sidan 147. Jag hade nog inte ens kommit så långt om det inte var en bok som skulle läsas till min bokklubb, men jag är nu glad att jag läst den för den var riktigt härligt skriven och en vacker historia även om jag inte hade skrivit just det slutet. En bok jag rekommenderar till alla och jag såg på jobbet att vi hade filmen, så den ska jag ta med hem en mörk kväll.

Den sista jag läste ut i förrgår som också var en bokklubbsbok och den heter Konsten att vara snäll av Stefan Einhorn och som var en bok som både fick mig att skämmas och som inspirerade mig till att bli en bättre människa. Det är en bok som jag funderar på att läsa minst en gång om året för att påminna mig om att bli en bättre och snällare människa. Jag gillade speciellt hans tankar om att snällhet inte är något att rynka på näsan åt, vore människor snällare så vore nog världen en mycket bättre plats att leva på. Läs och tänk över beteende, något bättre blir det säkert att leva.


När jag ändå är inne på mina bokklubbsböcker kan jag även skriven en kort rapport från mitt senaste bokklubbsmöte som jag var på i onsdags. Som vanligt en toppenkväll med god mat, skvaller, uppdateringar och lite boksamtal. Jag var den enda där som inte läst den tredje boken vi skulle läsa, Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra och den lät väldigt intressant och en bok som kan vara bra att ha läst som kvinna i världen idag.

Nästa möte i bokklubben är spikat och jag valde böcker: En dag av David Nicholls, Samlade dikter 1954-1996 av Tomas Tranströmer och Döden på en blek häst av Amanda Hellberg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar