tisdag 18 oktober 2011

Bokklubbsmöte nr 6

Imorgon kväll är det dags för bokklubben att träffas igen och tills denna gång ska vi ha läst någon eller några av följande böcker: Niceville av Kathryn Stockett, Släpp inte taget av Harlan Coben och Ers Majestäts olycklige Kurt : en roman med verklighetsbakgrund av Ebervall & Samuelsson.

Jag har läst de två första och börjat på den tredje och om vi börjar från början så tar vi Niceville först för den läste jag först. Den läste jag nämligen redan i somras innan jag visste vi skulle ha den på bokkklubben eftersom jag tyckte den lät intressant. Den handlade om den amerikanska södern och det gillar jag att läsa om och eftersom filmen fick så himla bra recensioner kände jag ett stort tryck att läsa boken. Jag tyckte om den och skildringen av en tid som jag tror många vill glömma bort, för boken handlar om de svarta hembiträden som de vita hade på 50-60 talet. De fick lön och var fria men behandlades knappt inte mycket bättre än när de var slavar. Detta beskrivs på ett ypperligt sätt med en incident med toaletter, de färgade som de kallades spred nämligen sjukdomar och fick inte använda samma toaletter som de vita, som ni märker finns det många otäcka tankar i boken som jag inte tänkt förut men som jag nu är medveten om och det tror jag är en bra början. Filme ska nu gå till helgen här där jag bor och vi ska gå i bokkklubben på söndag och se boken. Yey.

Nästa bok jag läste var Släpp inte taget och det var nog en bok som biblioteksvärlden egentligen rynkar på näsan åt, men jag fastnade direkt. Efter gav den ingen mervärde men under läsningn var jag fast som en snigel och längtade tills nästa lässtund. En spännande thriller om dagens faror för ungdomar och hur ett enkelt misstag kan leda till en stor katastrof. Jag gillade början bättre än slutet men borde gillat slutet för det gav en stor överraskning, fast det var något som inte riktigt stämde in. För er som vill läsa något spännande utan större tankeverksamhet rekommenderas den mycket.

Den sista boken på listan har jag som sagt inte läst ut men början var mycket mer lovande än väntat och jag gillade sättet den var skriven på, ämnet var dessutom intressant. Jag hoppas hinna läsa ut den ikväll, men vi får se.

När det gäller vår bokklubb, diskuterar vi såklart mycket utanför bokvärlden, men när vi tar i itu med bokpratandet har vi några kriterier som vi utgår ifrån för att få igång samtalet:

  • Omslag: Vad tycker vi om bokens omslag, kan man med att visa inför folk att man läser denna bok? Är omslaget lockande? Kan man säga att det speglar bokens innehåll? 
  • Karaktärer: Vilka är huvudkaraktärerna och vad känner vi inför dem? Gillar vi dem eller avskyr dem in på bara skinnet? Skulle vi vilja umgås med någon av dem? Vilka kan man säga är huvudpersoner och vilka gör viktiga biroller? 
  • Genre: Vilken genre kan man sätta boken eller är den genrelös, eller passar den in i många olika genrer? Dialog: Pratas det mycket i boken, kanske för mycket, på dialekt? Eller skulle det behövas mer dialog för att få berättelsen levande? 
  • Bonusfaktor: Finns det något som var extra med boken, någon liten bonus som var rolig att läsa eller hitta bland sidorna, eller något stort som påverkade läsningen?
Framför allt brukar vi ha mycket trevligt och jag längtar faktiskt till nästa gång.

2 kommentarer:

  1. Vilken skattkammare till blogg det här är! Du är så grym på att hinna läsa och skriva om det!!!!

    SvaraRadera
  2. Min första kommentar på min nya blogg och så fin den var, tack så mycket. Kram

    SvaraRadera