torsdag 27 oktober 2011

"Jag kan inte sluta läsa"

En av orsakerna till att jag startade min bokblogg är att jag vann en bok på en annan mycket trevlig bokblogg och anledningen till vinsten var att jag skrev om en av mina absoluta favoritböcker Hungerspelen av Suzanne Collins, detta är första delen i en helt underbar trilogi.

Det räknas som en ungdomsbok så jag rekommenderar den inte så ofta utan nästan bara när jag känner personen och vet att personen i fråga inte har något emot att läsa lite som är annorlunda. Hungerspelen utspelas i ett framtida USA (?) som efter en totalkrasch reste sig upp som ett grymt styre där folket hålls nere av de styrande genom ett direktsänt TV-program där alla får följa barn och ungdomar från landets alla distrikt kämpa för sina liv med bara en vinnare. Banan består av av många dödliga fällor och överlevnadsinstinkten slår hårt mot motspelarna.


Bokens huvudperson heter Katniss och hon blir inte lottad att delta i Hungerspelen, men hennes lillasyster blir det. Katniss vet att hennes syster inte kommer överleva många minuter i Hungerspelen så hon tar hennes plats. Sedan är spänningen igång och när jag läste böckerna gjorde jag misstaget att läsa 1:an (Hungerspelen) & 2:an (Fatta eld) ett år innan del tre släpptes (Revolt). (Bilderna kommer från pocketutgåvorna.)

Jag kan säga att jag aldrig mer ska börja läsa en serie innan den är färdigskriven igen, för det var ett jobbigt år. Men det var väl värt väntan...

Nästa år i mars kommer den första filmen som håller på att spelas in och på nätet finns en hel kultur kring dessa böcker och om filmen. Jag har i alla fall bestämt att läsa om trilogin under vintern för att vara förbredd till våren när hela hypen kommer blomma upp.


Att jag tar upp trilogin idag är att jag precis nyss fick en kommentar från en lärare som jag gav boken till i veckan att hon inte kunde sluta läsa. Härligt att höra. Precis som för ett tag sedan när en kompis skulle på spa en helg och ville ha med sig något bra att att läsa. På söndagen fick jag ett sms att hon inte kunde sluta läsa. Så det är en serie man inte lägger ifrån sig hur som helst.

Fick jag välja skulle alla läsa Hungerspelstrilogon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar