fredag 14 oktober 2011

Två svenska höjdare

Igår på min lediga dag tog jag chansen och läste ut två av de nuvarande bästa svenska författarinnorna; Christina Wahldén och Katarina von Bredow. Deras nyaste böcker Flyga högt (Bredow) och Min systers dotter har många pappor (Wahldén) höll måttet, mycket skilda böcker men båda om dagens Sverige, Bredow-boken var om en ung tjej och hur hennes liv såg ut och även en stor del om hur en klass är uppbyggd, vilka roller alla spelar som t ex högsta hönset, populärast, snyggast osv. Spännande men är man intresserad av just roller i klassen och framför allt mellan könen rekommenderar jag Tusen gånger starkare av Christina Herrström. Åter till Bredow så fanns det annat här, som när kompisen skaffar sin första kille och när kärleken drabbar en själv och den första fyllan beskrivs alltför verkligt för min smak. Men en bra ungdomsbok.

Något starkare var Wahldéns andra del om Ombeni som flytt kriget och fasorna i Kongo och tagit sig till Sverige, hennes kamp får man följa från början i I gryningen tror jag att mamma ska väcka mig som också är mycket bra och läsvärd. I uppföljaren dyker Ombenis minsta syster Maua upp och har med sig en dotter. Maua har också upplevt helvetet och har svårt att vänja sig vid sitt nya liv och är samtidigt hatisk mot Ombeni som lyckats fly tidigare. Men livet går vidare för de båda systrarna och de skapar sig en framtid i Sverige. Men oron för den tredje systern finns där...
Alltså två starka, mycket läsvärda berättelser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar