torsdag 8 december 2011

Författarbesök: Marianne Cedervall

I mitt jobb får man ofta förmånen att träffa olika författare och i november firade vi på mitt bibliotek Kura skymning och då årets tema var "Humor i Norden" hade min förträffliga kollega bjudit in Marianne Cedervall, som skrivit böckerna Svinhugg (2008), Svartvintern (2010) och Spinnsidan (2011). Själv har jag bara läst Svinhugg, men den gillade jag skarpt, en mysig historia om hämnd, som de flesta vet är ett tema som jag gillar.

Som författarföreläsare tyckte jag Marianne var toppen, hon pratade bra, lugnt och intressant. Det enda jag hade att (kanske?) invända mot var att hon berättade slutscenen i första boken, men det var liksom nödvändigt för fortsättningen och för att även förklara vilken reaktion läsarna har gett henne på boken. Hon berättade även vilka teman de två efterkommande böckerna hade och lite om handlingen och framför allt var historierna utspelades. Första boken är på en verklig plats på Gotland med ett fiktivt namn, andra boken är Vittangi i Norrland, men även här används ett annat namn och den tredje boken så är huvudpersonerna återigen på Gotland.

Huvudpersonerna då och det är här som jag tycker är böckernas bästa egenskap, huvudpersonerna är väninnorna Mirjam och Hervor, Mirjam en läkare som återhämtar sig efter ett hårt slag i livet som blev till en kris och Hervor naturhäxan, kan man nog säga, som kan både det ena och andra inom naturmagi. En mycket spännande och framför allt stark personlighet. När jag säger stark så är det för hon vågar även visa några sprickor i rustningen och så är hon frispråkig på ett härligt sätt.

Första boken om Hervor och Mirjam

Andra boken om samma radarpar

Tredje boken som utkom i våras
Jag har som sagt bara läst första boken men ser fram emot Svartvintern som redan ligger hemma redo (signerad såklart) för läsning. Men för alla som vill ha lite rolig läsning kan jag gott rekommendera dessa böcker och ska ni lyssna på författare så kan jag rekommendera Marianne Cedervall.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar